Trygg netthandel i Norge

Antallet Norske nettbutikker har formelig eksplodert det siste tiåret. Dette medfører dessverre at det forekommer noen useriøse aktører blant de mange trygge og seriøse nettbutikkene. Under har vi listet opp noen gode råd for trygg netthandel, slik at du som forbruker kan være sikker på at du får varene du betaler for.

1. Se etter trygg e-handel symbolet


Trygg e-handel er en sertifiseringsordning som viser at en nettbutikk er trygg å handle fra basert på 12 strenge krav til pålitelighet, kundeservice, sikre betalingsløsninger mm. Du kan lese mer om ordningens 12 krav for å få sertifiseringsmerket her. Alle nettbutikker som får sertifiseringsmerket blir nøye fulgt opp ved at de kredittsjekkes hver dag, samt at ordningen gjennomfører prøvekjøp fra hele sortimentet hos nettbutikkene og tester det opp mot Trygg e-Handels 12 krav og Norsk lovgivning for forbrukerkjøp.

Sertifiseringssymbol for Trygg E-handel

2. Bruk kredittkort, Paypal eller annen trygg betalingsløsning


Dersom en bruker kredittkort (Visa, Mastercard) eller Paypal ved netthandel, får en få pengene tilbake dersom selger skulle gå konkurs eller av annen grunn ikke leverer varene. Denne muligheten til å kreve pengene tilbake gjennom kredittkortselskapet er regulert av Finansavtaleloven, kapittel 3. En må imidlertid alltid først rette en klage til selger før en kan kreve pengene tilbake via kredttselskapene eller Paypal.

3. Undersøk den aktuelle nettbutikken


Når en handler fra en ny nettbutikk, kan det være lurt å gjøre litt undersøkelser for å se om nettbutikken virker seriøs. Sjekk derfor alltid om nettbutikken oppgir firmaopplysninger som foretakets fullstendige navn, organisasjonsnummer (med bokstavene «MVA» etter nummeret), adresse og telefonnummer til kontor samt annen kontaktinformasjon. Dersom noe av dette mangler trenger det ikke bety at nettbutikken er useriøst, men det kan være en indikasjon på dette.
Denne informasjonen finner en som regel nederst på nettbutikkens side, eller i hovedmenyen under «firmaopplysninger» eller «om oss». Er det en nettbutikk en er usikker på kan du sjekke om den er listet opp i Forbrukertilsynets oversikt over falske nettbutikker.

4. Les kjøpsbetingelsene


Alle nettbutikker har ulike kjøpsbetingelser. Kjøpsbetingelsene beskriver i detalj betingelsene for avtaleinngåelse, betaling, leveringsform samt leveringstid. Det er derfor viktig å sette seg inn i kjøpsbetingelsene når du handler fra en ny nettbutikk, eller dersom du er usikker på om nettbutikken kan levere varen raskt nok. En finner som regel kjøpsbetingelsene nederst på siden til hver nettbutikk.

5. Spar på ordrebekreftelse og faktura


Husk å alltid spare på ordrebekreftelse og faktura når du handler på nett. Disse blir ofte sendt per e-post. Ordrebekreftelsen er ditt bevis på at nettbutikken har mottatt din bestilling og faktura viser oversikt over de varene du faktisk har betalt for. Ved reklamasjon eller annen forbrukertvist er dette dokumentasjon på ditt kjøp. For alle Norske nettbutikker gjelder forbrukerkjøpsloven og lov om angrerett. Sistnevnte lar deg ombestemme deg innen 14 dager på alle kjøp som er gjort på Norske nettbutikker.